Monday, May 3, 2010

Pengalaman

Antara Teori dan Amali, antara belajar dan pengalaman. Kedua2-nya seakan-akan sama tapi tak serupa. Kekadang tu, ada orang pandai cakap tapi kerja tak serupa bikin... Ilmu cetek. Sebenarnya belajar dari teori itu adalah bagus, tapi perlu dipratikalkan (Amali). Jangan pandai cakap jee... nanti orang tidak akan percaya.

Ini adalah hari permulaan bagi saya untuk menyusun strategi dalam impian untuk menjadi penternak. Dah lama sebenarnya untuk memiliki kota ajaib nie... inkubator yang merupakan sesuatu yang perlu lebih-lebih lagi dalam cuaca yang tak menentu. Banyak sangat telur-telur yang rosak kerana air hujan dan tempias.

Selepas membaca blog2 dari Otai2 ternak, sayapun terus laa,,, membuat tabung untuk memiliki inkubator. Bukannya nak bohong, saya mula menabung dari bulan 1 dari duit2 lebihan, bukan dari duit gaji tau... berkat kecekalan akhirnya cukup... ehtah cam ne... cukup ajee... rega inkubator naik lagi... terpaksa simpan lagi hinggalah sampai bulan April...

Terlipatlah dalam sejarah pada 1 Mei 2010, saya ke Felda Palong 1, Negeri Sembilan untuk mendapatkan sebuah inkubator. Seronok jugak sebab tak penah sampai kesini, sampai sesat... he he heee... tapi tak pe... sampai jugak...

Inilah Sifu saya, Abang Rizal. Masa niee... dia sedang memberikan saya air jampi, tengah serius tu baca jampi serapah tuu.... marang perapu kepunden parang sekiper...!!!

eehhh... tak laa.... dia menerangkan mengenai air stress yang perlu diberi kepada anak2 ayam. Pehhh... nie laa... kali pertama saya tau, mengenai ubat stress niee... rupanya bagus untuk anak-anak ayam, sebab bila kita bagi kat anak ayam, tak laaa... terbang-terbang atau bising... always remembers... dengan adanya ubat stress kurang laaa... juga stress penternak...

ilmu satu dalam seribu...

No comments:

Post a Comment