Tuesday, May 11, 2010

AYAM NOGORI

Alhamdulilah, sempat jugak arie nie nak mengadap komputer. tak tau laa... banyak sangat program pada bulan ini. Tanpa disedari dah sebelas hari anak2 ayam dari RazoJr Farm.

Anak saya niee... memang minat ngan ayam,... pantang nak bagi ayam makan,... eemmm... dia aje laa... yang pandai nak bagi makan ayam tu.... anywhere, jimat sikit masa jugak sebab banyak lagi benda lain yang nak diuruskan.

Anak ayam nie, dimasukan kedalam rumah pada waktu malam dan diselimutkan bagi mengelakan dari kesejukan. Maklum laaa.... tak sempat lagi nak membina reban dan modal yang terlalu tipis. mengikut kata-kata Otai2 dalam blog... buat sedikit2 mengikut kemampuan, jangan terus menggunung dan berakhir menjadi bukit...

Dulu ada juga pengalaman, amik anak2 ayam dari ibunya. pas tu masukan dalam brooder plastik. pasang lampu, kekadang pasang lampu ayam, tetapi dari pemerhatian anak ayam nie asyik berempit je kat lampu tu, akhirnya mati. Pening jugak memikirkan,macam mana nak buat dan menjimatkan.

Selepas je mengunjungi reban ayam Abang rizal, di Felda Palong 1, Negeri Sembilan. Saya perhatikan dia tak menggunakan lampu pun untuk anak2 ayam tu, hanya perlu selimut sahaja supaya tidak kesejukkan. So... balik rumah berbekalkan ayam dari RazoJr Farm, alhamdulilah segalanya benar belaka... terima kasih, jimat sikit...

Satu idea, satu citarasa...

No comments:

Post a Comment